Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 1.5.
Svátek práce
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Charakteristika nebo neexpertíza expertíza jednoho hm světlonoše Edisona
Autor: mystikus (Stálý) - publikováno 8.12.2013 (18:30:44)

THOMAS ALVA EDISON

 

☼     11.2.1847   MILAN, OHIO, USA         ♂    18.10.1931    WEST ORANGE

 

Za jedné ze sněhových bouří, hřmotných či fučících a rušících klid jako salva, které tak často letí krajem Velikých kanadských jezer, se v časných ranních hodinách 11. února 1847 narodil paní Nancy chlapec. Byl vyzáblý a zdálo se, že dlouho nepobude na agresivním světě. Vesnický felčar dlouho mlčel a nejistě přešlapoval z místa na místo. Pak se naklonil k otci, aby to rodička nezaslechla: „Ten hoch asi utrpěl zánět mozku.“

 

„Co si s ním máme počít?“ zeptal se překvapený novopečený otec.

 

Doktor pokrčil rameny, že je na tohle ještě medicína krátká: „Nedá se nic dělat. Čekat a jen čekat.“

 

Tak se narodil schopný badatel Thomas Alva Edison.

 

Do školy docházel všehovšudy tři měsíce, pak ho učitel vyhodil a dál ho učila matka rovnice o jedné a o dvou až o čtyřech neznámých. Ale už v jedenácti letech si podnikavec založil svůj první veřejný obchod: přinutil několik mladších talentů, aby mu pěstovali kapustu a zelí, a on vynalézal, jak je výhodně prodat.

 

Po nocích se nebál okusit černokněžnictví a oddávat se černé magii. Ukrýval se pro jistotu do sklepní kóje – to byla jeho prvá laborka – a do rána tam míchal různé pochybné tekutiny a utrejchy z přírody a vycvičil se brzy na obstojného alchymistu. Jako se skloubilo světlo s tmou, zen a sen, tak se odmalička v Edisonovi prohazoval a prostřídal pan obchodník s neméně zdatným vynálezcem.

 

Ve čtrnácti letech přešel dál od zeleniny k vydávání novin. Vypukla občanská válka Sever proti Jihu, Patrick Swayze proti protivníkům. Všude na nárožích čekají zástupy na válečné zprávy, neexistuje jak telefon, tak rozhlas. Jsou k mání jen noviny. Edison má skvělou pohnutku mysli: zařídí si redakci i tiskárnu na kolech. V jednom vagónu ujíždějícího vlaku horečně pracuje u tiskařského lisu, sám sobě si píše, sází, tiskne a na nádražích prodává svůj vlastní Herald. Ale i zde stojí na policích baňky a ampulky s popiskou Jedovaté. Vozí si svou laboratoř zásadně s sebou, aby nevytrousil někde ani vteřinu nazbyt. V jedné misce uchovává fosfor.

 

Na malé staničce Smiths Creek kdosi ukázal k obzoru a zvolal: „Vlak hoří!“ Z vagónu se valil kouř dýmu, vlak si vezl hořící pochodeň. To fosfor vyklouzl, kam neměl a zapálil podlahu v 1. classe. Lidé sice uhasili hořící redakci i tiskárnu, ale rozdivočelý vlakvedoucí rozšlapal pojízdnou laboratoř, vrhl se na popáleninami zhyzděného Edisona a tloukl ho tak dlouho do hlavy, až se zdálo, že je definitivně bez známek života.

 

Zbitý mladík se odvlekl pryč, bez novin, bez své ničivé chemie a zůstal po celý život téměř hluchý jako patrona. Vleče se pěšky po kolejích, trmácí se podle vlaků, které jedou do světa. Na nádraží v městečku Mont Clemens zachránil zpod kol lokomotivy dítě přednosty Mackenzie, který mu za odměnu zazpíval o San Franciscu, be sure to wear love in your hairs a také se nabídl, že ho naučí telegrafovat takovouhle kantilénu.

 

Z Edisona se tedy stal telegrafista jak má být, zpočátku však hodně mizerný. Zdálo se mu hloupé ťukat na telegrafní klíč, když se mu v hlavě rodil nápad, jak zdokonalit celý telegrafní systém. Bohužel jeho šéfové neradi improvizovali a vždy trvali hlavně na přesném ťukotu než na epochálních převratech vědy a techniky. Je často ušmudlaným vandrákem bez jobu na obzoru, naskakuje za jízdy do vlaků, aby ho zavezly k nové stanici, ale vždy se stejným koncem: zase už je znovu propuštěn z brigádky v telegrafní kariéře.

 

Má svou hlavu a přesně ví, co chce. Chce vynalézat. Jde za svým cílem, aniž by se na cokoliv ohlížel. Snad proto v několika dalších letech uplatnil svůj skvělý vynález. Původní Morseův telegraf dokázal po lince posílat jen jedinou zprávu. Edison si usmyslel, že bude najednou vysílat hned čtyři zprávy zdravice, asi tak, jako když si čtyři vzrušené osoby pokoutního nebo snad pikantního původu neustále skáčí do ostré řeči a žvaní páté přes deváté. Když se to děje po drátech, je to velký vynález. Říká se mu kvadruplexní telegraf a znamenal hopla vpřed pro civilizaci. To už šéfové Edisonovi nedávali ultimáta Zmizte!, protože na jeho nápadu vydělali dvacet miliónů dolarů.

 

V té době přesedlal Edison k telefonu.

 

Jak se zrodil ten nenápadný telefon? Nejdříve bez Edisona. To když se ve sluchátku poprvé – bylo to v roce 1876 – ozval křaplavý hlas grizzlího krotitele: „Mister Watson… slyšíte mě dobře?“

 

„Oh, yes… slyším vás znamenitě.“

 

To učitel hluchoněmých Alexander Bell promluvil do malého trychtýřku spojeného drátem přes čtyři pokoje. Bez dlouhého otálení se vydali na patentní úřad. Však už bylo načase, neboť z jiné strany si to hasil k patentnímu úřadu tesař Elisho Gray, který také toho dne vynalezl funkční telefon.

 

Patentní přihlášku podal první Bell, prý jen o několik minut před Grayem. Přesto by jejich telefony zůstaly jen pouťovou atrakcí, kdyby je nezdokonalil skoro hluchý úplně z ohlušující salvy chemie otřesený Edison. Teprve on vynalezl uhlíkový mikrofon a tím umožnil, aby se na telefonních drátech ozývaly hlasy všech světadílů.

 

Edisonovy patenty skoupila společnost Western Union a vypověděla konkurenční boj společnosti Bellově. Vypukla divoká třenice kdo z koho. Vynálezci hrozivě zesilovali hlasy svých aparátů. I slavný a tehdy úplně neznámý George Bernard Shaw byl v té době zaměstnancem Edisonovy společnosti. Nesl svůj osud kriticky jako lev a irský patron literatury a divadla, chytrého divadla:

 

„Můj šéf vyvinul telefon o tak hrozné výkonnosti, že řval nejintimnější frekvenci po celém baráku, místo aby ji šeptal s patřičnou diskrétností.“

 

Válka pokračovala, šlo o dolary a kursy veliké burzy, dokonce o celou miliardu dolarů, kterou za padesát let vydělal obchodním společnostem Bellův a Edisonův telefon.

 

Ale Edison si nezamiloval telefony. Jeho láskou byl fonograf, dědeček gramofonů a DJ parády. To již vynálezce žil ve své kouzelnické dílně v Menlo Parku a svět si jej pokřtil na Čaroděje z Menlo. Na podzim roku 1877 podal svému mechanikovi Kreusimu náčrtek jakéhosi válečku s klikou. Na papírku bylo připsáno osmnáct dolarů, to aby pan Kreusi měl ponětí, že je dostane, až po třiceti hodinách námahy přinese v noci Edisonovi hotový přístroj. V Menlo se začaly uzavírat sázky, zda podivný váleček promluví lidským hlasem. Pak přišla paní Mary Edisonová, vynálezce se chopil kliky a jeho žena přednesla do dřevěného trychtýře dětskou říkanku:

 

„Mařenka vlastnila ovečku a její vlna je nadýchaná, měkká a sněhově bílá…“

 

A teď už se tu rozhostilo ticho, nikdo nedýchá, nikdo nekýchá virózu kolem sebe, Edison opět otočí klikou a ozve se šramot, skřípot, vrzání a pak cosi jako zádušní hlas nebožtíka z hrobu:

 

„Mařenka takhle jednou vlastnila ovečku a její vlna je nadýchaná, měkká a sněhově bílá…“

 

V této chvíli se narodil fonograf gramotného přednesu, dědeček gramofonu. Svět byl zbaven ticha, budiž to tolerováno hluchému starci Edisonovi. Vyvstala nová éra naplněná hudbou, recitací, učeným mazaným přednesem, písněmi, bušením bubnů jako The 7A3–Drums of Steel (Joe „The Butcher“ Nicolo remix) a spousta skopičin na adrese scratchů DJs v rozcvičce ranní, odpolední, noční a celonoční rave brave productions. Rob Swift by vám mohl vyprávět, co obnáší řemeslo obsluhy u rotujících gramců.

 

Ameriku tehdy zachvátila gramofonová, totiž fonografická horečka. Železnice vypravují zvláštní soupravy do Menlo a tisícihlavé davy tomu naslouchají směle: „Máňa vlastnila ovečku a její vlna je nadýchaná, měkká a sněhově bílá…“ Jen ctihodný biskup John Vincent odjíždí expres hbitě do Menlo, aby zatratil ten ďáblův vynález. Ani „Máňa“ nestačila na důstojného otce, který pojal podezření, že v trochách mašiny je ukryt nějaký záhadný břichomluvec. Vychrlil tedy trychtýřem na váleček s neobyčejnou rychlostí rodokmen biblických jmen: „Adam, Eva, Kain, Ábel bez díků, Ábel bez velkého Ď, Enoch, Irad, Maviel, Matuzæl, Lámech, Jábel, Tubalkin, Noe.“

 

A stroj s neméně profesionální rychlostí brebentil, co už sami znáte: „Adam, Eva, Kain, Ábel…“ až po Noa, to je jasný konec začátku a počátek nových věků. Tehdy zaváhal nevěřícný biskup: „Žádný břichomluvec ani ďábel by nedokázal v tak závratném tempu opakovat svatá jména jako já…“

 

Edison to vyhrál na celé čáře. Přesto se vždy zamyká na dlouhé noci do dílny a zdokonaluje přístroj, aby zachytil i ty nejjemnější vlákenka zvuků.

 

Ale vždyť Edison je přece hluchý! „Ano, musím přimáčknout dokonale svou hlavu zcela těsně k fonografu, a když nemohu zachytit zvuk, zakousnu se do dřeva přístroje a tu slyším jasně čarovnou hudbu. Neustanu, dokud se mi nepodaří mistrně zachytit Beethovenovu Pátou symfonii.“

 

Ve světoznámém dramatu R.U.R. nechává Kája Čapek vymírat lidstvo, které nestačilo na své vynálezy. Symbolem je mu zhaslá žárovka.

 

První žárovku roužnul Čaroděj z Menlo. Bylo to jeho nejvyšší dobrodružství. Dílny v Menlo se proměnily v pevnost; odtud bude veden útok. K zápasu se hlásili lidé ze všech koutů planety. Edison vybíral svou armádu jako pečlivá Björk co nejpřísněji. Vybíral jen ty, kteří neznají únavu, kteří neváhají nasadit svoje maličkosti jako oběti nezdaru. Přicházejí i vetřelci s úmyslem loupit cizí myšlenky, zpeněžit cizí nápady. Edison vydává tvrdé zákony:

 

„Ve vynalézání je devadesát devět procent dřiny a jedno procento nápadu díky talentu… Každému makáči je dovoleno chrnět tak maximálně čtyři hodiny a čtyři minutky k dobru…“

 

Na jaře 1879 došlo k první zatěžkávací zkoušce. Desítky znavených mužů mají zraky upjaté k neviditelnému vlásenku nitky. „Spusťte dynama… více páry, jedeme!“

 

Lampa zazářila. Nepatrně, jako když mžikne vzdálená hvězda zvaná nova. Pak nastal výbuch. Salva. Všechny přítomné pak ihned obklíčila tma.

 

V říjnu Edisona napadlo rozžhavit zuhelnatělou bavlněnou přízi. „Žhavili jsme ji v peci od rána do poledne, dostali jsme uhlíkový přízrak niti a museli jsme ji zatavit do skleněné baňky kámo… Pokoušeli jsme se o to bez jediné chvilky odpočinku šestatřicet dlouhých hodin… Z celé cívky nití se nám podařilo vyrobit jediný zuhelnatělý kousek… Ale pak se nám nad sklářovým stolem náš nejdražší poklad, ten prokletý parchant uhlík, zlomil a zase nic… Začali jsme zase od píky. Další dny a noci snahy nejvyšší. Teprve potom to klaplo, konečně. Našim zrakům se objevilo světlo, po němž jsme tak dlouho toužili. Psal se zrovna v kalendáři 21. říjen 1879.“

 

Přesně na Silvestra táhnou tisíce zvědavců k velkému Čaroději, aby spatřili jeho světlo, a tehdy v noci, když nastával Nový rok, rozžehl Edison své žárovky a gejzír lamp vzplanul v mohutném ohňostroji před celým užaslým světem.

 

Rotačky všech zemí chrlily zprávy: Edisonův triumf! Brzy se však vzchopili petrolejářští magnáti a plynárenské společnosti a jejich noviny dávají ťafku hnusu zásah trusu: Edisonovo životní fiasko! Kdo má pravdu?

 

„Pravdu mají moji nepřátelé,“ prohlásil Edison. „Žárovka musí svítit ne čtyřicet, ale stovky hodin!“ Znovu se ponořil do bádání a pátrání po odolnějším vláknu. Jako v horečkách se pokoušel svítit vším, co mu přišlo do ruky. Včera žhavil pytlovinu, dnes koko kokosovou skořápku, zítra rybářské sítě, pak knoty z lamp a dříví z beden. V zoufalství i rezaté vousy Mackenzieho. Nakonec čapnul do rukou palmový vějíř a prohlédl, že je vázán bambusovým vláknem. Za několik dní zazářil zuhelnatělý bambus líp než všechno ostatní přicházející v potaz. Na zemi však rostou stovky druhů bambusů.

 

„Když něco potřebuji, musím to mít, kdybych měl hnát svůj team pomocníků až na konec světa. Kdo se vydá na cestu?“ zjišťuje zvědavý strejda Edison.

 

Brauner… MacGrowan… Ricalton… Segredor. Všichni, všichni vystoupí.

 

Po měsících se vracejí s křehkými vlákny.

 

MacGrowan se prodíral laskavě nehostinnou džunglí v Peru, Ekvádoru a Kolumbii, kde se to hemží jedovatými hady. Devadesát dní a devět minut ze sebe nevysvlékl šaty. John Brauner bloudil brazilskými pralesy a topil se v bezedných bahnech. Ricalton se plavil na Cejlon a k Barmě. Segredor nepřežil na Kubě zákeřný útok žluté zimnice…

 

Všechny výpravy za poznáním byly zbytečné. Edison zatím objevil v Menlo umělé vlákno z celulózy.

 

Aby se na světě rozsvítilo electro světlo, nestačila pouhopouhá jedna žárovka. Stovky dalších záhad čekaly na trpělivé vyřešení. Dynamo, vedení, měrky a měřiče, pojistky, objímky, celou novou škálu zlepšováků bylo nutné objevit a zdokonalit. Především bylo záhodno sestavit elektrárnu. Největším Edisonovým činem byl celý nový systém electro světla: elektrárna – rozvod – elektřina do každé domácnosti.

 

Uprostřed léta 1882 nastala hodina H zkoušky v první elektrárně v newyorské Perlové ulici. Diamonds are forever valid stuff. „Konečně jsme položili celé vedení,“ líčil tuto zkušenost a skutečnost Edison, „a spustili jeden z parních strojů a dynamo. Vše šlapalo výborně. Pak jsem rozběhl i druhou mašinu. Od Adama ještě nikdy nikdo neviděl takový cirkus. Jeden stroj se zastavil, druhý běžel na tisíc obrátek. Nastal příšerný kolotoč.“

 

Proto se premiéra odkládá o tři měsíce. Teprve 4. září si Edison navlékl frak frajera a zavelel sebejistě: „Spusťte to!“ V tom okamžiku světla na celém bojišti zazářila. Edison si sundavá límec a v napůl rozevláté vestě se plácá do prsou:

 

„Splnil jsem všechno, co jsem na počátku slíbil.“

 

Ale brzy zas nastal nový boj, nevybíravý, nelítostný zápas o dolary. „Tři roky jsem vynalézal a čtrnáct let jsem se o svou žárovku soudil,“ řekl o té době neklidu Edison. „Dva milióny dolarů jsem vydal za procesy proti těm, kteří mě chtěli nestydatě oškubat. Pánové z Wall Streetu pochopili, že v mé elektřině je pro ně výnosný obchod, a proto jim musela patřit. Donutili mě, abych jim ji vydal napospas.“

 

Pár let po svém světodějném vynálezu byl Edison finančníky přinucen ze svých podniků odejít. Tehdy se s trpkostí rozloučil se svým zářícím světlem: „Chtěl bych, aby lidé zapomněli, že mé jméno mělo s elektrikou někdy něco společného.“

 

Pochopil, že nemůže porazit Morgany a Rockerfellery v poctivém přístupu. Ale zdálo se mu, že je může napodobit. Postavil si vlastní továrnu. Továrnu na vynálezy všeho druhu. Najal si nejlepší vědátory, precizní predátory z fyziky a z matematiky – sám totiž neuměl počítat. Přijal do služeb agenty, nejmazanější lišáky obchodu a služeb advokacie. Zaplatil si bombastickou reklamu, která tolik nepřeháněla s údaji, zřídil si tajnou výzvědnou službu, chytal špióny na lest, obehnal svou výrobu neproniknutelnou sítí strážných andělů a v této tvrzi vymýšlel své vlastní a také nakupoval cizí vynálezy. Byla to fabrika se všemi nelítostnými zákony podnikatelské drzosti a dravosti.

 

Nechť promluví svědek Brian: „Byl naprosto bezohledný a znal jen svůj cíl.“

 

Svědek Upton: „Edison nikdy nepochopil, že síla lidí je omezená, neváhal využít lidí tak bezohledně jako Napoleon.“

 

Svědek Millard: „Pět tisíc zaměstnanců se mu vyhýbalo na sto honů a jedno gesto cestou. Láteřil, tloukl do stolu a nadával jim do tupců stejně jako strýček Skrblík v Kačerově háji.“

 

Slovo dostává A. G. Acheson: „Kdysi mě napadla vlastní myšlenka a ukázal jsem ji Edisonovi. Řekl mi: „Neplatím vás proto, abyste mi činil návrhy. Jak víte, že mě nenapadla už stejná myšlenka? Budete křičet, kvičet, brečet, že jsem vám ji vyfoukl, to tak ještě!“ Musel jsem ho ujistit, že vše, co vytvořím, považuji za jeho osobní majetek.“

 

A pak už je rok 1911, z Brna do Prahy míří v oblacích prachu starodávný vůz a v něm dobře naložený Edison. Navštívil fabriku pana Kolbena, svého zaměstnance z Menlo, podepíše se primátorovi Grošovi na pražské radnici a vysvětlí reportérům jakési nekompromisní know–how:

 

„Spát čtyři hodiny je povinnost, pět hodin pohodlí, šest hodin zahálka. Mnoho jídel a spánku vraždí lidi.“

 

Jeho továrna na vynálezy začala plivat ven výrobky. Elektrická lokomotiva, filmová kamera, výroba cementu, lité domy, akumulátory, umělý kaučuk. Každý jedenáctý den další dobrý patent, tisíc pět set vynálezů celkem, tisíc pět set patentů.

 

A přece… Edison vynalezl electro systém světa ve svých pětatřiceti letech. A pak už spíše stagnoval na své dráze vynálezce Myšpulína, zatímco postupoval vpřed na ceně i na cestě protřelého obchodníka. Zemřel v roce 1931, v době největší hospodářské krize, jakou si můžete představit, i když nejste zrovna skalní zastánci Řeckého přístupu k práci a zejména výsledků HDP v režii bruselské mizerné a čiperně buldozerové legislativy.

 

 

KDYŽ SE TĚ PTAJÍ, NEPROZRADÍŠ NIC Z POINTY, ZATÍMCO SÁM OD SEBE VYSLOVÍŠ VŠE.

 

Dlouhodobým soužitím s tak odlišnou společností pro Evropana, jakou představuje ta japonská, se lze dopátrat i různých drobotin, které člověka při letmém turistickém setkání třeba ani nenapadnou.

 

Japonci pořád všude rozsvěcují světlo a mají neustále rozsvíceno, i když je venku bílý den, což nám může být občas nepříjemné vydržet. Nezpůsobuje to nebývalá rozmařilost, ale větší potřeba světla, než máme my. Nedostačuje jim tam, kde my už máme dost. Možná v tom tkví jedna z příčin (kromě písma namáhavého pro oční zorničky), proč tolik Japonců je obrýlených tvorů k práci.

 

Jinou zajímavost, vztahující se spíš už ke krajovým specifikům, představuje hora Osore (Osorezan) v severním cípu hlavního ostrova Honšú. Traduje se, že se v okolí této hory zdržují duše zemřelých umrlců. Pokud si potřebujete promluvit s drahým zesnulým, můžete to zde zvládnout prostřednictvím vymožeností itako, slepých vyvolávaček duchů zemřelých. Tyto slepé stařenky vám sdělí, co vám dotyčný vzkazuje.

 

Jedním ze slov, která bezpečně pronikla z japonštiny do češtiny, je termín techniky kamikaze. Používá se, chceme-li vyjádřit, že někdo hazarduje se životem po vzoru pilotů sebevrahů z konce druhé světové. Historie tohoto slova je však trochu delší. Znamená v překladu „božský vítr“ a poprvé označovalo větrnou smršť, která zahnala od břehů Japonska mongolské barbary v letech 1279 a 1281. Tím byla posílena víra, že ostrovy jsou chráněny šintoistickými božstvy. Teprve o mnoho století později se toto slovo stalo součástí koloritu v názvu oněch speciálních jednotek rychlého nasazení života (Kamikaze tokubecu kógekitai), v Japonsku však známých spíš pod zkratkou tokkótai (pod čarou).

 

V šerém dávnověku se pro označení Japonska používal termín Jamato. Obecně se předpokládá, že tento název vznikl ze slova jamahora a to – místo, i když někteří vědci spojují toto slovo se slovem jamatai, označujícím legendární japonské království.

 

V průběhu staletí existoval i termín jamatodamašii nebo-li duše Japonska, který byl symbolem pro jedinečné vlastnosti japonského národa, a to jak fyzické, tak unikátně morální. Obsah pojmu se samozřejmě v jednotlivých dějinných etapách proměnil, až nakonec za druhé světové byl spojen s bezvýhradnou loajalitou císaři a jeho písaři a národu, a tím byl devalvován a zdiskreditován v očích zbytku světa. Nicméně mnoho názvů nese v sobě ještě dnes ono slovo jamato, neboť implikuje cosi ryze japonského, jako jedinečnou sushi k odpolední siestě.

 

*

 

Japonci si vždycky zakládali na slušnosti jednoho k druhému, proto tu máme na opáčko jedno zásadní japonské přísloví:

 

VĚŘ JENOM POLOVINĚ TOHO, CO SLYŠÍŠ, A ÚSPĚCH BUDE TVŮJ!

 

 

ALBERT EINSTEIN

 

☼  14.3.1879  Ulm   ♂  18.4.1955   Princeton  jů es ej…

 

„Moje vědecká činnost není motivována ničím jiným než neodolatelnou touhou zviditelnit samotné tajemství přírody. Moje láska k poznávání a touha přispět k zlepšení životních podmínek člověka jsou tak spjaty s mými vědeckými zájmy.“ A. E. fyzik a zdatný pomocník, vynálezce nejedné rovnice, potažmo kvantový šprýmař na účet jara léta podzimu a zimy…

 

Úryvek z Einsteinova dopisu, uvedený v záhlaví, lze ještě vylepšit jiným vědcovým výrokem, který se stal zároveň jeho celoživotním krédem: „Pouze život, který žijeme pro ostatní, stojí za to žít.“

 

Albert Einstein zasvětil svůj kromobyčejný plodný život vědě a usiloval o to, aby její výsledky sloužily celému lidstvu, pokroku a míru. Jeho současníci ho nazývali taťkou Kopernikem 20. století, dnes je nezřídka označován za fyzikální veličinu, která nemá obdoby, je mu přiznáváno geniální nadání, nesmírná pracovitost a neokázalá nefalešná skromnost. Během své šestasedmdesátileté životní pouti se mu dostávalo uznání i zatracování, byl nadšeně oslavován i potupně pronásledován.

 

Narodil se 14. března 1879 v bavorském Ulmu. Jeho otec byl spolumajitelem drobné dílny na výrobu akumulátorů. Baterka nažhavená jako mladická rozvážnost, baterka v Albertovo hlavince odmala blikala především koncentrovaností k okolí. Neodpovídá skutečnosti pověra, že se Albertovy sploditelé během jeho dětství nedobrovolně smiřovali s tvrzením, že na svět přivedli zaostalé dítě. Tento názor se často zdůvodňuje zjištěním, že se chlapec začal hlasitě vyjadřovat až ve třech letech. Těžko soudit, jak a kdy mohla vzniknout taková fáma. Její původci snad zamýšleli dostatečně zviditelnit, že i později vynikající vědec může mít v mládí nesnáze s učivem. Ve skutečnosti platil Albert Einstein za průměrného žáčka, kterého ve škole některé předměty zajímaly často, zatímco jiné ho nechávaly bez zájmu, jako každý druhý pociťoval na něco formu averze. Rozhodně však neznal početní problémy s matematikou a dlouho neobjasněné definice s fyzikou. Naopak, právě tyto dva předměty pozoroval častěji a miloval je jako Jirka teorie na fyzikální ženě Monice již časně zrána… Pokud měl nějaké potíže s učební látkou a vstřebáváním vědomostí, pak při biflování cizích jazyků. Při pozdějších rozhovorech na téma svého dětství se Albert Einstein nijak netajil tím, že studium na mnichovském gymnáziu v osnovách zahrnovalo ve své podstatě přísnou a prudérní náplň výuky. Vysvětloval to tím, že už tehdy se mu tohle bezmyšlenkovité šprtání slovíček zajídalo.

 

Mladý Einstein ovládal již v patnácti tak dokonale matematiku, že předčil svého profesora. Když měl ve svých šestnácti napsat domácí úkol z francouzštiny o svých životních plánech, formuloval to těmito slovy: „Pokud budu mít štěstí a složím zkoušky, nechám se zapsat na technologický institut curyšské univerzity. Myslím, že se stanu profesorem tamních věd a budu se plný nadšení věnovat teoretickým výzkumům. Důvody, které mě dovedly k těmto plánům, jsou především moje tendence k abstraktnímu myšlení a k matematice a kromě toho i můj nedostatek fantazie a smyslu pro praktičnost. Tento výběr mi vnutil i můj vkus…“

 

Mladý Albert Einstein původně neměl při přijímacích testech na curyšskou univerzitu štěstí. Projevil nadprůměrné znalosti v matematice a fyzice, zatímco v jazycích a biologii pohořel. Proto začal navštěvovat střední kantonální školu v Aarau, aby se v těchto předmětech zdokonalil. To už se Einsteinova rodinka přestěhovala z mnichovské zaprášené periferie do Itálie.

 

Po roce přestoupil Albert Einstein znovu před komisi curyšské polytechniky a uspěl. Dohnal vše, co zanedbal, právě na výbornou mu procházelo celé univerzitní studium. V roce 1900 držel v ruce diplom inženýra, další dva roky však marně sháněl pro svou kvalifikaci přiměřený job. Nakonec mu jeden jeho spolužák dopomohl získat místo referenta v patentovém úřadě v Bernu. Tam mezi fascikly s doklady o reálných i zcela poťouchlých vynálezech přemítal mladý inženýrek o fyzikálních potížích. V roce 1905 publikoval Albert Einstein ve fyzikální brožurce Annalen der Physik kromě dvou dalších výrazných článků dnes již historickou studii O elektrodynamice pohybujících se těles, v níž vyslovil své převratné názory o speciální teorii relativity. Byla to právě tato práce, která otevřela Einsteinovi bránu institutu, na němž před časem se zájmem studoval. Získal tam funkci mimořádného profesora. Jeho plán stát se nespícím profesorem a věnovat se teoretickým výzkumům nabíral reálnou podobu.

 

V Curychu zůstal Einstein až do března roku 1911, zde se oženil s někdejší spanilou kolegyňkou ze studií Milevou Maricovou a stal se hrdým tátou dvěma chlapcům. Zahradní síťka houpe v máji její přitažlivá lýtka / je garáží pro Porsche a má přednost v jízdě jak sanitka / houpe boky, houpe kroky / houpe snad jen hloupé málo schopné cvoky… Poté mimořádný profesor curyšského institutu přijal nabídku od pražské německy hovořící univerzity na místo regulérního profesora, přiznejme si skutečnost, že naučit Einsteina slovanskému jazyku by byl nadlidský úkol pro Němce v jeho zaujetí matematikou a jinými lepšími obory než češtinou se sedmi pády a hafo jazykolamů pro premianty...

 

Na sklonku března roku 1911 už byl Albert Einstein se svou rodinou v Praze. Najal si byt na Smíchově v Třebízského (nyní Lesnická 7) ulici a od 1. apríla začal působit na fakultě teoretické fyziky. Jeho pedagogické povinnosti nebyly příliš náročné. Podle dohody měl přednášet pouhých pět hodin týdně, za což pobíral roční plat 8 672 korun. Kromě toho měl možnost dalšího přivýdělku z univerzitních seminářů, za které museli studenti odvádět školné. V této souvislosti je třeba zmínit, že profesor Einstein, ačkoliv vedl během svého pražského působení desítky vynikajících seminářů, nepřijal od žádného z posluchačů ani korunu. Přednášel zpočátku vždy v úterý a ve čtvrtek v pražském Klementinu, semináře byly v přízemí posluchárny tehdy nově pochystaného Ústavu teoretické fyziky ve Viničné ulici číslo 7. Později se zde konaly i samotné přednášky.

 

V budově fakulty se také konala Einsteinova nástupní přednáška. Matematik G. Kowalewski, jenž se jí se zájmem zúčastnil, později ve vzpomínkách dosvědčil:

 

„Celá pražská vědecká inteligence se seskupila a zaplnila největší sál, který bylo možné v ústavu zaplnit. Svým prostým vystupováním si Einstein získal srdce všech posluchačů. Na věci všedního života pohlížel s nadhledem. To, co se zdálo průměrnému jedinci důležité, nemělo pro něj význam. Snad proto pohrdal všemi triky řečnického brebentění. Hovořil však živě a jasně, nešroubovaně, přirozeně a co chvíli osvěžoval svůj výklad poznatků s humornou pointou. Mnohý z posluchačů byl nepochybně udiven tím, že teorie relativity je vlastně docela brnkačka… porozumíte jí jednoduše…“

 

Kromě pedagogické činnosti se profesor Einstein zabýval v Praze i vědeckou prací v oblasti teoretické fyziky. Od speciální teorie postupoval k obecné teorii relativity, dumal nad relativistickou gravitační teorií a nad jinými problémy tohoto vědního oboru. Když později zavzpomínal na tato léta svého života, bez okolků se přiznal:

 

„Speciální teorie relativity vznikla v Krámské ulici 49 v Bernu. Kramgasse v Bernu je středo-bodem samotného historického centra, kde svého času pobýval i důkladný až geniální hip hopový recenzent Matthias Jost. A počátky obecné teorie relativity? Tato věc rovněž započala existovat v Bernu. Jasnější však se mi stala teprve v Praze a v Curychu. Do konce jsem ji dovedl až v Berlíně…“

 

Při jiné příležitosti pak vzpomínal: „V tichých prostorách Ústavu pro teoretickou fyziku pražské německé univerzity ve Viničné ulici jsem přišel na kloub tomu, že z ekvivalenčního principu vyplývá odchylka světelných paprsků v blízkosti urozeného Slunce v pozorovatelné míře. Tehdy jsem ovšem netušil maličkost, že před více než sto lety byl podobný důsledek vyvozen z pozorovací lekce u Newtonovy mechaniky a z emisní teorie světla.“

 

V té době publikoval další své poznatky, zúčastnil se velkého vědeckého kongresu v Bruselu, který byl určen kvantové teorii, přednášel ve Vídni i v New Yorku. Einstein však nežil v Praze pouze vědou, to by asi ani nepřežil. Měl tehdy i své rodinné radosti a trable. Na tom prvním se podíleli především jeho caparti Albert a Eduard. Svízel mu však nalévala na talíř nechtěně jeho žena Mileva, která trpěla kostní chorobou, těžko se pohybovala a vyhýbala se společnosti. Její manžel naopak společnost vyhledával a cítil se v ní jako delfín při plavbě. Poezie je v jeho případě baclatá, masivní a macatá forma intelektu delfína na vlně poznání. Poezie je v jeho případě baclatá, masivní a macatá forma intelektu delfína na vlně poznání. Poezie je podnět vzešlý z příbojů na pláži, poezie je blikající baterka, proto věda potřebuje mít svou jistou poezii. To bylo příčinou toho, že Mileva začala na muže žárlit a požadovala, aby se vrátili zpět do Curychu.

 

Zpočátku Einstein požadavku manželky odolával. I on měl k životu v Praze své výhrady související především s jeho vědeckou prací, neboť mu u Čechů chyběla „rezonanční deska“, kterou jako tvůrčí osobnost bezesporu potřebuje často cítit, aby mohl konfrontovat a vyvracet své názory. Na druhé straně však tady nacházel nejednu spřízněnou duši. V rodince Berty Fantové se setkával s filozofem R. Hermannem, s jeho kolegou F. Weltschem, s matematickem G. Pickem i se svým budoucím nástupcem Frankie Frankem. K Fantovým nezřídka docházeli i mladí literáti Max Brod a Franz Kafka. Společně potom debatovali o Kantových a Hegelových filozofických objevech, nejednou si pozvali na pomoc i neodbytnou hudbu. V takových chvílích usedal Max Brod natěšen ke klavíru a Einstein sahal po houslích (a já, po kom to své nadání ten houslista Pavel Šporcl a kamarád Romana Holého zdědil?) Také v tomto případě se potvrzoval Einsteinem často vyslovovaný příklad pro vás, že „bez hudby se nedá převratně přemýšlet a nelze nic kloudného vytvořit“. Rap a Einstein už tehdy se smyčcem do vážně vzdělávaných etud.

 

Kromě Fantova salónu býval Einstein občasným hostem i ve vinárně Louvre na Národní třídě. Sem obvykle zašel s astronomem W. W. Heinrichem, profesorem české univerzity, s nímž nad sklenkou perlivého vína debatovali o nejrůznějších fyzikálních zákonech. Tam vysvětloval Einstein Heinrichovi, jak dospěl ke svým názorům na tepelné pohyby molekul, o nichž napsal studii v květnu 1911; tam se společně přeli o pravdivosti jiné Einsteinovy práce Vliv gravitačního pole na šíření světla zveřejněného v červnu téhož roku.

 

Když se na sklonku léta 1912 vracel Einstein s rodinou raději do Curychu pro klid své neklidné ženy, opouštěl Prahu pan vědec, který už byl ve svých třiatřiceti letech uznávanou vědeckou kategorií. Další léta to jen utvrzovala. Einstein si získal lásku davů a obdiv nejen jako badatel nešílených pouček (v roce 1921 mu za ně byla udělena Nobelova cena), nýbrž i jako myslitel a bojovník za pokrokové ideály, to jest jako zapřísáhlý odpůrce ničivých válek.

 

Je pozoruhodné, že Nobelovu cenu nedostal za svou proslulou teorii relativity, nýbrž za objev zákona fotoelektrického jevu. Pro Einsteina to však bylo svým způsobem zadostiučinění, jak je patrné z jeho slov po obdržení Nobelovy prémie: „Snad je to dobře, protože mnozí mě měli až dosud jen za tvůrce teorie relativity. Já jsem však udělal i další užitečné věci, možná dokonce mnohem užitečnější…“ Můj emsí číslo jedna na planetě smělých snů zůstane pan Albert Einstein.

 

I tohle však svět postupně pochopil. Proto se v učebnici teorie relativity objevila později tato přiznání:

 

„Vzhledem k tomu, že teorie relativity hluboce zasáhla do tak základních pojmů, jako jsou prostor a čas, projevil se její vliv i nad rámec vlastní fyziky i matematiky a zasáhla například i do současné filozofie. Hlavním oborem praktického užití principů teorie relativity je ovšem dnešní atomová fyzika, zvláště fyzika jaderná a fyzika elementárních částic. Zatímco v době svého vzniku vysvětlovala jen několik subtilních fyzikálních jevů bez praktického významu, dnes je již nepostradatelná i při konstrukci a provozu mohutných strojních zařízení. Například velké urychlovače elektronů a protonů by se nedaly projektovat, sestrojit a řídit bez předchozích výpočtů na základě relativistické mechaniky a elektrodynamiky. Stejně asi jako masivní láska na povrchu Jirky a urychlovačů jara u Monici.“

 

Už koncem roku 1913 byl Einstein povolán do Berlína jako člen Pruské akademie věd s právem hlasitě přednášet na univerzitě. Ja ja wunderbar. O dvacet let později, když se dostal k moci prevít Hitler, musel Einstein Německo kvapem opustit. Nacisté tehdy zabavili jeho majetek, vypsali na jeho hlavu odměnu 50 000 říšských marek a jeho knihy zbloudilými praktikami pálili. Jenže v té době už byl Einstein ve Spojených státech, kde se stal profesorem univerzity v Princetonu. V této instituci působil až do roku 1945, kdy odešel na odpočinek. Ani potom však nepolevil v tempu svého bádání a k všeobecnému veřejnému užitku danému tou americkou svobodou. V roce 1949 přispěchal se svou zobecněnou teorií gravitace, k čemuž mohla přispět i sličná podoba Marilyn Monroe. Už předtím se však aktivně zasazoval o to, aby nebylo použito atomové zbraně. Jedině ženské zbraně, jedině sex bomby. I když to byl právě Albert, kdo dal nepřímo impuls k tomu, aby byla zahájena výroba atomové bomby ve Spojených státech.

 

Bylo to v roce 1940, kdy se Albert Einstein obrátil na tehdejšího amerického prezidenta Roosevelta dopisem, v němž varoval před atomovým nebezpečím, hrozícím z nacistického Německa. Einstein tehdy kromě jiného napsal: „Pane, některé nedávné práce Fermiho a Szilardovy, které se mi dostaly do rukou v rukopise, mě přivádějí k domněnce, že prvek uran může být přeměněn na nový významný zdroj energie už v bezprostřední budoucnosti. Je možné, dokonce jisté, že může být zkonstruována extrémně silná bomba nového typu. Jediná puma pumárum tohoto ražení přivezená v lodi a explodující v přístavu jej může i s okolím vymazat z mapy. Dozvěděl jsem se, že Německo skutečně zastavilo prodej uranu z československých dolů, které zabralo, a existuje vážné nebezpečí, že se podobnou bombu pokoušejí sestrojit…“

 

V Hitlerovském Německu, jak známo, atomovou bombu během válečných let naštěstí pro nás nevyrobili. Zato v USA ano. A tehdy, když se započalo s její výrobou, si Einstein mnohokrát vyčítal, že to byl právě on, kdo způsobil příčinu, že tato strašlivá zbraň vyhubila desetitisíce nevinných obětí a poničila japonská města Hirošimu a Nagasaki. Také tehdy napsal představiteli Spojených států a opět varoval. Tentokrát před použitím atomových zbraní. Zůstal však nevyslyšen. Obrátil se proto se svým poselstvím k vědcům celé planety. Krom jiného v něm uvedl: „My vědci, kteří jsme uvolnili tuto strašlivou sílu, máme nyní velkou odpovědnost za to, zda atomová energie bude sloužit pro blaho lidstva, a ne k jeho zkáze.“

 

Albert Einstein až do svého skonu 18. dubna 1955 (tehdy se nesmál vůbec nikdo tak strašnému smutečnímu oznámení) intenzivně brojil proti válečnému využití atomové energie. Upadl v nemilost mocných vládnoucích kruhů ve Spojených státech, léta byl odposloucháván americkou FBI jako „protiamerický relativní element“. Svou autoritou se snažil burcovat svědomí těch, kteří o výrobě atomových zbraní rozhodují. Neuspěl, avšak jeho zápas burcoval jiné vědce k boji za mír. Einsteinova poselství jsou dnes stejně aktuální, jako byla za jeho života. Jméno geniálního vědce se spojuje nejen s jeho záslužným výzkumem okolí, ale i s jeho neohroženým bojem za trvalý mír na naší planetce.

 

Dejme si trochu Vídně s vírou v Ježíše Krista. Dne 20. apríla vedly moje stopy do centra. Uprostřed náměstí Minoritenplatz stojí nepřehlédnutelný kostel Minoritenkirche (kostel řádu minoritů) s masivní osmihrannou kamennou věží. Osmihran je anglicky nazýván Octagon, Monica je taktéž masivní osmihran, chci říct, že je z dálky nepřehlédnutelná to kočka. U zrodu kostela stál vévoda Leopold Šestý. V roce 1219 projevil radost ze šťastného návratu z křižácké výpravy založením kostela. Prvotní románský chrám vznikl na pozemku darovaném mnichům řádu minoritů. Když byl poškozen požárem, bylo rozhodnuto, že na jeho místě bude založen nový a větší kostel. V rozestavěném kostele byly v roce 1278 vystaveny balzamované tělesné pozůstatky padlého 45 letého českého krále Přemysla Otakara II., který to koupil v bitvě na Moravském poli. Později byly ostatky odneseny a pochovány v moravském Znojmě. Architektonické ztvárnění tohoto kostela vychází z francouzských zdrojů, které do Vídně zavlekli francouzští stavitelé a kameníci. V roce 1784 na příkaz císaře Josefa II. získala kostel italská kongregace a dnes je chrámem italské menšiny ve Vídni. Navzdory větším stavebním úpravám najdeme na kostele nespočet původních gotických prvků. Z gotického chóru sv. Ludvíka ze 14. století se zachoval vzácný reliéf Trůnící Panny Marie s anděly a donátorem. Velkou vzácností je slavná plastika madony Säulenmadonna, kterou kostelu v roce 1345 daroval vévoda Albrecht II. Zvláštností chrámového interiéru je mozaiková kopie slavné fresky Poslední večeře Páně od Leonarda da Vinciho. Mozaika má úctyhodné rozměry 9,2 x 4,5 m a hmotnost 20 tun. Vznikla na objednávku Napoleona Bonaparta a měla nahradit originál v La Scala v Miláně, který se měl převézt do Paříže. Jestli milujete Ježíše jako důkaz k opaku všech vlastizrádců, je pozorování kompozice Leonarda da Vinciho to pravé potěšení pro Vaše (třetí) oko, vlídnou intuici. V šest večer v sobotu 20.4. zde sloužili italskou mši… nádherné rozjímat přitom.

 

 

 

DREAM WARRIORS

„DEFINICE MÉHO BOMBASTICKÉHO JAZZU UVNITŘ STYLOVÉHO ŽIVOTA“

 

Pojďte na věc, jste připraveni na něco zásadně tak jiného?

zvuk Snílků harcovníků je novinka, objevte ji všichni

jsme tu opět s novou náladou, tak to zavolej hned přítelovi

kompaktní disk si přehrávej, když má grády, má optimismus v ráži, a svádí Tě od podlahy

fanoušci a kámoši, já jsem vesmírný prvek z vesmíru chutí

všude se nám rozrůstá jen betonová džungle

hledíš si toho, jak to duní v reprácích

dusíš se tím a jsi zahlcena pokrývkou neotřelých zvuků

platíš za siláka, když rozpumpuješ pěsti až do výbuchu štěstí

já tomu všemu říkám jazz

víte, co je moje definice?

v mojí definici tvořivosti

v mojí definici tvořivosti

 

Když vybuchuju v rýmu, něco bylo zrýmováno tak, že napáchalo škodu

rány rozdávám důrazné, že i superman se potřebuje chránit rukou

tak kejvej hlavou do rytmu dreadáči, když frknu do dálky nepolevující funk

tohle rýmování je pod prahem vnímání, snadno se to do vás zažírá

i když si to vůbec nemyslíte, já se procházím s hůlkou ze zlata

s mozkem ze zlata a nemám na krku řetěz ze zlata

za mojí pravdou leží para epická rafinovanost

Snílci harcovníci míří k vám a frknou v jízdě střelivo do mixu

vyměř jim hranice, jestli si přeješ, ale já vím, že definice nezná hranice

v mojí definici tvořivosti

v mojí definici tvořivosti

 

Přednáším rýmy a vím to, uháním rytmicky po rýmovaném povrchu jako básník

Tvoje definice mého snažení je určitě dost špatná

proč bych se měl snažit vylhávat a spřádat nějaké laciné alibi

když všechno, co si žádáš, je v mém chápání zůstat jen sám sebou

tak si vyměň vyměnitelnou součástku za tuhle skořápku

uvolni se uvolni se uvolni se zábavičko bombastická

já si říkám jen King Lou

(a já jen velké tiskací Q)

přívaly v krůpějích se ve většině případů

hrnou ven jak proud, tak hledej a najdeš moji definici...

v mojí definici tvořivosti

v mojí definici tvořivosti

 

Pátral jsem po nádherách šarmu v prašivosti námahy nedobytné bojůvky

pátral jsem po významu v mé závislosti na hudbě

dotáhnout to daleko, procitnout, my máme potřebu naopak

postihla nás fajnová definice, nemáme čas jít tohle trénovat

tenhle rým to vysvětluje na vysvětlenou každému to vysvětlil

tenhle rým je neměnný daný stav věcí

jeho význam je proměňovat celý svět

(potřebuje být vyměněn za pohřeb pro neepické mrtvolky)

najdeš teda jen rakve pro umíráčky v mé básni, najdeš koše vrchovatých rýmů

Tvoje definice umí definovat, tak mi vyklop, co si myslíš, že je v mojí definici?

v mojí definici tvořivosti

v mojí definici tvořivosti

 

 

 

„Pálí to s přehledem a pálí to nábojnicí naostro

pochválí to sada svalů, tak snad taky šlach jejich šleh šlehaček, nezničitelná kostro“

 

http://www.youtube.com/watch?v=gs6QlPAO2Js

Roxanne Shante – Indipendent Woman

 

http://www.youtube.com/watch?v=vUd_-2tDVa0

Mantronix – Scream (The Jack 'N' Chill Mix)

 

 

 

MARTA VÍC NEŽ MOZARTOVA KOUZELNÁ FLÉTNA

 

Óda na radost snivě propojená s ódou cest

chceš krále komiků jen studovat, ne svést?

jako Galileo Galilei měl hlavu plnou hvězd

mám hlavu plnou Tebe uprostřed vesniček a měst

nekonečný příběh Cílů – úžasných důkazů dvojí rovnováhy

co jsi měla za lubem, vyplynulo hnedka záhy

bohatost epizod přízně s dalšími projevy štěstěny

že se budeme často potkávat, bylo asi věštěný

symbióza Tvých zážitků, vnadných tras do města nebo ulic čarování

že se dějí samovolně, neplatí na ně nános keců z babských varování

Tvoje vlny nadnášejí moje Velikonoční i celoroční jaksi divočejší kraslice

nejen vaječné tak báječné, uvěřím krasavici statečné chemické mrštné částice

nejsem Hrabal, nejsem Pazourek, já jsem přítulný doktor kocourek

nespoutaný jako průzkumník a Garfieldovy nešetrné proudy historek

architekt a design bez zábran, co nachází vlivy Afrodité u Tvého ženství

tak připravíme nudu o účast a nenáročný ostych o prvenství

učitel dospělosti Casanova kasánek, to nebyl osel bezbranný tvor jako beránek

pohoštění dál vybízí s troškou pokušení: okoštuj ho chutná jak vypečený kaštánek

vejde moje elegance s Amorovým šípem do Tvého šálku s čajem, protože voníš jako zralý šípek

všechno účinkuje kladně, když si dodáš kuráž mízy z lípek

s vůněmi při pěstování, s tůněmi se nekrabatí kouzla u havajských kvítek

a s průpravou si pohrává snad každý mazanější skřítek

máš dar předurčený a talent jako z Playboye vystřižený

jsi idylická kráska a hraješ dobře jako harfa v Irsku na Guinnessu reklamní trik ničím neztížený

ano Tvá nezničitelná múza je jako Kateřina, Sirael, je víc než pokušitelka Nataša Gollová

a je to tropící vášeň, kterou v hattricku 4x zajistí Ti hned nejedna hvězda fotbalová

spanilé není v múze nahnilé, po zprávách hlásí dojmy o počasí rozverná rosnička

jako z krajek něžně může zapůsobit její výskyt: „Slibná flétnička moderna písnička“

 

 

 

 

Karel Boušek:

DELFÍNIÁDA

 

Svět je malý pro filosofa

a veliký pro dětské oči

 

Je náchylný ke katastrofám

a bláznivý, protože se točí

 

Žijí v něm lidé jak v mořích delfíni

na jedné planetě z oběžnic kosmu

 

Ačkoli mají spočteny své hodiny

střemhlav se vrhají odvážně do snů

 

Se všemi riziky vzletu i pádu

budují města pro člověka

 

Družicím dráhu a plodnost vinohradům

za strojem určují A stáda vodí k řekám

 

Bdí nad úrodou Chrání si studně v dobách žízně

Hlídkují u vod aby nebylo utopenců

 

A slaví včely Třeba na divizně

Palouky lesní plné mladých srnců

 

Obyčejní lidé jako my

v hlubinách neobyčejnosti

 

Jako delfíni nádherní

a jako básníci prostí

 

 

HVĚZDNATÁ NOC

 

Inkoustem přetékající noci

to možná ano Ale hvězd je málo

k zapálení knotu

v mé každodenní lampě

 

A není pod ní tma jak by se zdálo

podle citlivosti hrotů

nebo ze spektra černé magie

bílého Venušina těla

 

Na břidlicových deskách

odněkud z hradeb dávnověké Asie

psaly o tom aramejským písmem

ruce osmahlé třpytem skarabea

 

 

DOŽÍNKOVÁ

 

Příroda je těhotná Z psí lásky

podává mi žitný krajíc s medem

Jako hvězdy počítáme klásky

a spočítat je nedovedem...

 

Na krabaté půdě hoří věchet

už teď bývá sláma samé zlato

Mít tak křídla a moci tak letět

nad sýpkou kde zrn je vrchovato

 

Mít tak v duši odpočivné prázdno

když je na vsi dožínkový svátek

Za pstruhy se pouštět k řekám na dno

z břehů letních škádlení a hrátek

 

Příroda je kmínová jak chleba

který doma na ošatce krájím

Ať nám roste dobrých skutků setba

s každoročním žňovým radováním!

 

 

OSTROV S DELFÍNY

 

Voda přelévá obsahy

světélkujíc blankytná

Klaviatura střídá rozsahy

Žádná stanice není záchytná

 

Cokrát jsem toužíval nalézti

ostrůvek s delfíny

Z rozmaru Jen tak pro štěstí

Pro blízkost krajiny

 

která i zvíře polidští

jak je tam hluboká

S mnoha poli a bojišti

Beznohá bezruká

 

Delfín má vlastnosti člověka

je stejně ohrožený

Jeho minulost je také pravěká

Budoucnost jako ňadra ženy

 

vlnou je měřena

oblostí mořských kamenů

Delfíní samička jak panna je puzena

k průzračným pramenům

 

v nejhlubším moři mezi oceány

které tato zvláštní ryba zná

Našel jsem ostrůvek s dvěma citolamy

Jsou tam delfíni a voda je zelená

 

 

SLITOVNÁ

 

Těch dobrot co by za nehet se vešlo

té lhostejnosti nikdy slitovné

Řeka kde byl člun a člověk nese veslo

Kdo se topí – ať v ní utone...

 

Nenechme padnout posledního štvance

který tento názor nesdílí –

Kdo hledá hvězdy ještě ve studánce

a rád má louku s motýly

 

 

(ČERVNOVÁ SONÁTA PRO DVĚ HARFY A SRDCE)

 

Máš červen v rukách A s ním mou lásku Labuť z Avonu

Máš červen v rukách a srdce ve zvonu...

Máš vlasy hvězd Vlasy máš plné afrických fialek

jak struny mých harf Ten škapulíř do ranních nedbalek

A svítá nad tebou jak nad skleněnou studní

když se k ránu překřikují ptáci

ti málozpěvní a ti stříbrolunní

nad zrcadly rybníků s kormidlem navigací

Jsme spolu spojeni tolika sny a dráty

jež ústí v jediné sluneční měnírně

jak srdce maminky se srdcem mého táty

v hornaté krajině i v pustě vesmírné

 

Máš červen v očích Plane v jahodách

nám pod hlavami letním rozbřeskem

Máš duhu v očích a pak trochu strach

z plachtění po hvězdách s pozemským útěžkem

Příroda má tvůj plášť když je jí nejvíc zima

a tvoji podobu všechny studánky mají

(z nichž rádi pijeme...) Voda je zarosena

panenskou čistotou všude po rodném kraji

Pod Suchým vrchem cestou do Výprachtic

když podél silnic rudnou jeřabiny

znějí za soumraku příchozímu vstříc

královské zvuky hobojů fléten a eolíny

ze starých partesů psaných při světle svíček

po domech betlémských a v jizbách kostelniček

V místech kde stávala možná tvá kolíbka

a kde se před bouří ohnivě zablýská

až stráň ta ze zlata v zeleném návrší

jak snop se rozhoří A pak se rozprší...

A tmí se nad tebou když tma jde brambořištem

když mléčná po vsi jde a nad smrákavým hřištěm

v živůtku uvízne ztratí se pod ňadrem

nebo když rozhoupá svou oblou závrať v něm

Jak ryby v bystřinách jsou naše životy

u břehů rybář Smrt chystá si udici

Dokud si hrajeme... dokud jak děti vidíme

přes ploty na tu svou medovou venkovskou ulici

na nebe přes vrchy v čas nad len modřejší

jsme mladí... silní jsme

 

(VÍNO BÍLÉHO VLASU)

 

Jsi malá Světlá jsi Z vln jsi a šeříků

Na horách z protěže Ve vodě leknínová

Skládám si tvoji tvář z dechu a křemínků

po každé v jiný den Po každé spršce znova

Básník je kazisvět Začíná od počátku

za slovem první verš a s veršem novou řádku

Láska má podobnou svou tvůrčí metodu

od lože ke stolu od lože do hrobu

A pohár k přípitkům a něco do vázy

na lukách kavyl má na pouštích oázy

Má svůj dům Má svůj chléb Má svůj hlad

Má svoje klavíry svůj něžný prstoklad

Má svoje zahrady a parky plné stínů

líbezná zákoutí závoje z mušelínu

Má svoji mladost otáčivou jako kolesa

a má své stáří Svá smutná nebesa

 

Takovou lásku jsem si vždycky přál

kde bychom spolu mladé víno pili

a plamen z něho aby nás pak hřál

i v letech kdy už ubývají síly

a kdy je moudrost sestrou milování

a kdy je bolest které jsem se bál

jak v starých stromech pouhé větrů vání

vlídný šepot varhan z katedrál...

 

Jsi malá Světlá jsi Z vln jsi a šeříků

Jsi pole skála mez Jsi každá roční doba

Jsi zlatý leknín na jezeře básníků

Jsi průhledná a čistá jako voda

 

A láska chutná vínem z bílých vlasů

které svou trpkostí jen zpychlé ošaluje

Budem je spolu pít do konce našich časů

K tomu ať nám na vinici slavíček prozpěvuje

 

 

 

 

 

Do Státních léčebných lázní Karlova Studánka, státní podnik, se přijely relaxovat také klientky z Ruské říše, Sankt-Petěrburgu. STUDÁNKA NÁS „OSLNILA“ VÍCE, NEŽ NAŠE „BÍLÉ NOCI“. Do Karlovy Studánky přijely na 17 denní relaxační pobyt dvě klientky z Petrohradu, maminka s dcerou, shodou okolností i se stejným jménem. Přijely dvě Ludmily Gavrilové. Příjemné, maminka elegantní i ve sportovním ohozu, stejně tak její třicetiletá dcera. Obě vypadaly nejméně o deset let mladší, byť mají náročnou profesi, vlastní firmu s textilem, maminka je majitelkou a jednatelkou, dcera obchodní ředitelkou. Ani na chvíli se nepřestaly usmívat a bylo poznat, že se zde cítí hodně spokojeny. Nepohlížely nervózně po hodinkách, kdy rozhovor ukončíme, bylo evidentní, že nejen já o nich, ale také ony o mě, i o lázních a Čechách se chtějí dozvědět maximum. A tak se zrodil neformální, ale o to osobnější a příjemný rozhovor. (Marie Dobošová, Šárka Seidlerová)

 

JAK JSTE SE VLASTNĚ DOZVĚDĚLI O KARLOVĚ STUDÁNCE?

Doporučila nám ji kamarádka, je v Čechách snad více než v Petrohradu, její syn studuje v Praze na Karlově univerzitě medicínu a ona tady často bývá s ním. Nechtěly jsme lázně, které nabízejí sice luxus, ale stejně tak i hluk, bouřlivý šum a ruch a všude je spousta lidí. To jsme už zažily v Karlových Varech a byť jsme na ně slyšely pět jen samou chválu, nelíbilo se nám tam. Chtěly jsme sice do hezkých, ale tišších lázní s krásnou přírodou. Karlovu Studánku jsme si našly na internetu a zalíbila se nám na první pohled. Bylo rozhodnuto.

 

A JAK NYNÍ, PO NĚKOLIKA DNECH POBYTU, HODNOTÍTE SVÉ ROZHODNUTÍ?

Že jsme tentokrát měly šťastnou ruku při výběru. Karlova Studánka nám učarovala. Zdejší krajina, architektura nám tak trochu připomíná domy z pohádky Mrazík, která je prý u vás často reprízovaná. Už jsme si vyšly na kratší procházky, ale chystáme se i na delší túry – mimo jiné na Praděd, projet si některá okolní města, například Vrbno pod Pradědem, Bruntál, Zlaté Hory a jejich poutní místo Maria Hilf. Chtěly bychom si zajet i do Olomouce, prý to stojí za to, program si zatím ale vytváříme. A samozřejmě se těšíme na procedury, naše tělo je potřebuje jako sůl. Nemyslet na nic, stres jsme vyhodily v Petrohradu, tady vnímáme jen klid, pohodičku a všechny starosti vypouštíme z hlavy. Relaxujeme, oddáváme se vašemu prostředí.

 

NA JAKÉM PRINCIPU FUNGUJE LÁZEŇSTVÍ U VÁS? DOSTÁVAJÍ KLIENTI POUKAZY ZDARMA, NEBO S NĚJAKÝM PŘÍSPĚVKEM?

Ne, celý pobyt si musí stejně tak zaplatit lidé nemocní i zdraví. Jen některé firmy dávají svým zaměstnancům finanční příspěvek na léčbu, ale není to vždy a všude. I u nás samozřejmě najdeme některé lázně, občas si také někam zajedeme. Překvapilo nás například, že zdejší minerální vody můžeme vypít, kolik chceme. V Rusku nám lékař v každých lázních určí, kolik kalíšků minerální vody smíme vypít za den. Asi obsahují hodně některých minerálů, které by už tělo ve větším měřítku ohrozily.

 

MNOZÍ ČEŠI BÝVALÝ LENINGRAD, DNEŠNÍ PETROHRAD, NAVŠTÍVILI. JAK SE VÁM SAMOTNÝM V TAK OBROVSKÉM MĚSTĚ DÝCHÁ?

Jsme tam doma. Já sice (= starší matka) pocházím z Ukrajiny, v Petrohradu jsem vystudovala vysokou školu – ekonomický institut. A znáte to. Vdala jsem se, narodila se dcera, posléze syn, ten zůstal doma, protože ještě studuje vysokou školu. Petrohrad je krásné město se spoustou nádherných historických památek, jsou tam parky, divadla… Stejně jako v jiných evropských městech, tam koupíte všechno možné. Jen ta zima je u nás dlouhá a krutá, trvá bezmála půl roku a teploty dosahují běžně přes mínus třicet stupňů. Zato léto je překrásné, ale příliš krátké.

 

A CO VAŠE BÍLÉ NOCI? USNETE SNADNO?

Jsme na ně přivyklé. Vnímáme je jako samozřejmost a usínáme naprosto bez problémů, jen někteří cizinci s tím mají problém…

 

PRÝ BYSTE SE RÁDY PODÍVALY I DO VÍDNĚ? KVŮLI NÁKUPŮM?

Kvůli všemu. Nákupům, ale i historickým památkám… Vídeň je prý překrásná. Dárky svým nejbližším už máme sehnány, naprosto nás nadchly vaše kulaté lázeňské oplatky. Ty jsme ještě nikde neviděly, jsou lehounké, takže do letadla jich můžeme nabrat spousty a máme po starostech.

 

A CHYSTÁTE SE DO KARLOVY STUDÁNKY NĚKDY VRÁTIT?

Určitě. Jak jsme si kdysi řekly, že do Varů už nikdy víc, tady se určitě za rok, za dva potkáme znovu. A navíc, doporučíme Karlovu Studánku všem našim známým. Uděláme jim tím určitě stejně velkou radost a službu, jakou nám poskytla naše přítelkyně svou radou.

 

*

 

Rozloučily jsme se tím, že se před jejich odjezdem určitě ještě potkáme. „A víte co?“, řekla na závěr rozhovoru paní Ludmila Gavrilova. „Přijeďte k nám do Petrohradu na návštěvu. Upřímně vás zvu. Ukážu vám nejkrásnější místa ve městě, kam vás nezavede žádná cestovka. A poznáte i mentalitu našich lidí. Jsou velmi přátelští a dobrosrdeční. Jen nejezděte v zimě. To byste se třásla jako osika u dědečka Mrazíka. A nezachránil by vás asi ani nejteplejší huňatý kožíšek.“

 

*

 

 

Petrohrad – založený roku 1703 Petrem Velikým na močálech, které dal ruský imperátor navzdory přirozeným překážkám za cenu mnoha životů poddaných dělníků vysušit a vybudoval zde svoje nové sídelní město. Toto postavení si upevnilo, kromě let 1728 až 1732, až do vzniku sovětského Ruska v roce 1917. Petrohrad – hovorově Pitěr. Se svými pěti miliony obyvatel je druhým nejlidnatějším městem Ruské federace a z měst nad milion obyvatel je nejseverněji položeným městem na světě. Leží v severozápadní části Ruska při ústí řeky Něvy do Finského zálivu, který je součástí Baltského moře.

 

Nejskvostnější stavbu Petrohradu, Zimní palác, nechala postavit dcera Petra Velikého Alžběta. Z této italské barokní kompozice architekta Bartolomea Rastrelliho, provedené v bílé a zelené barvě, k níž byla později přibudována klasicistní přístavba, učinila veliká milovnice umění Kateřina Veliká roku 1764 galerii Ermitáž. Umělecké skvosty do ní skupovala po celé Evropě. Dnes je tato sbírka čítající téměř tři miliony uměleckých děl největší obrazárnou na světě.

 

 

 

das Altvaterland = Jesenicko

 

Největší perla ukrytá kousek pod Pradědem je odedávna Karlova Studánka. Doporučuji poznat jejich hospůdku na jídlo Pod věží, kde Vám neošidí ani ta míchaná vajíčka s cibulí, kde podávají pařížskou kávu v ideální kombinaci s likérem Praděd (buď zlatý nebo hořký tmavý), kde občerstvení splňuje funkci dokonale, kde každé sousto chutná luxusně a přitom zaplatíte menší obnos než v restauraci hotelu Džbán odnaproti, kde jsou nalepeny na stěně pivní tácky z mnoha zemí Evropy a přehlídku korunuje sbírka vtipů na táckách značky Zwettler. Blízko máte i galerii spojenou s kavárnou pro náročné (kavárna, kde pro sezónu 2012 se činila i paní u penziónku u Seifertů), vyzkoušejte Karlovu Studánku ve dnech vašeho relaxu dle libosti do sytosti. Nebo vrchní výstupní místo Ovčárna s místní specialitou točeným pivem Ovčárna.

 

Jen kousek od Karlovy Studánky, coby děd Praděd dohlédl a pták jen z radosti z plachtění neponičeným vzduchem dolétl, skrývá se v závějích kopců rozsáhlé dřevěné království s betlémem i draky chrlícími oheň, opodál vítá návštěvníky hrdý hrad a kousek dál se říčka Huntava nebojácně probíjí Nízkým Jeseníkem a své tisíciletí trvající vítězství slaví pěnivou radostí kaskád. Vydejte se s námi na výlet, ať už jste odkudkoli. Zatím jen stránkami časáku Karlova Studánka a okolí, později možná i na vlastní kůži. Věřte, stojí to za to!

 

 

DŘEVĚNÉ KRÁLOVSTVÍ

 

Poutníče, prodli zde v kratičkém mlčení, stojíš teď uprostřed říše pověstí, kde Pradědův dobrotivý duch střehl bohům podoben po všechny časy. Následuj nyní fantastický cíl pouti všech ušlechtilých lidí, kteří šli před námi připravovat cestu, kteří nám otevřeli nebeskou idylku hor na jasných hůry výšinách… (text z obrazu Pradědova říše v Pradědově galerii u Halouzků).

 

Bloudit v okolí Rýmařova vůbec nemusí být ztráta hodnotného času. Při projížďce kopcovitou krajinou, z níž na vás jen občas juknou okna domků nepatrných vesniček, můžete při troše štěstí (nebo díky mapě či GPS) narazit na obec, která byla pravděpodobně založena za doby panování Václava II., a v níž dnes žijí pouhé tři stovky obyvatel. Možná byste ji jen tak projeli a ignorovali, nebýt upoutávek na Pradědovu galerii u Halouzků.

 

GALERIE, KAM JEN DOHLÉDNEŠ…

 

Nerozpakujte se a vstupte! Všudypřítomná vůně dřeva vás provází od prvního kroku a oči stovek dřevěných soch na vás pohlížejí s laskavou trpělivostí. Možná, vlastně zcela určitě, budete mít tu kliku a zastihnete při práci na novém exponátu Jiřího Halouzku, řezbáře, majitele galerie, vizionáře, krajináře a člověka, který dokázal zhmotnit své sny. Nerušte ho, pokračujte v chůzi a vejděte do rozsáhlé patrové galerie, která obsadila i dvě budovy spojené dřevěným mostem. Z něj můžete shůry pozorovat celé to dřevěné království, které se rozprostírá na ploše osmi hektarů a čítá přes 450 ručně vyřezávaných plastik lidí, bájných postav a lesních zvířat. Největší, a to doslova a do písmene, chloubou mistra řezbáře je betlém v životní velikosti s 236 sochami (moment, jak dlouho platí tento údaj, neudělá on zase sochu 237 do počtu?). Andělé s rozpjatými křídly, Josef, Marie, buclaté Jezulátko, tři králové, koně, sloni, velbloud, oslík, ovce a kozy, kravičky… Vše v životní velikosti a z jednoho kusu kmene. Právě stojíte tváří v tvář dílu řezbáře Halouzky, které bylo oceněno Asociací betlémářů v Římě a vystaveno na světovém kongresu betlémářů v Hradci Králové, kde získalo titul Největší betlém na světě vyřezaný v životní velikosti. Těch „nej“ je v Pradědově galerii u Halouzků hodně. Ostatně, kdo z vás se může pochlubit osmi zápisy v České knize rekordů?

 

TAM, KDE MEDVĚD BRTNÍK HLÍDÁ LITOU SAŇ

 

Ale to jsme kousek předběhli. A tak zpátky do přízemí galerie, kde vás místo živého průvodce uvítá, jak jinak než dřevěný, ale navíc kecací mnich.

 

„Pokud vím, nikde jinde v republice mluvící sochy nejsou. Je to technologie třetího tisíciletí, kterou jsme vykoumali s kamarádem a uvedli ji v život rapu a záhad. „Naše mluvící sochy zatím umí jen šprýmovat česky, ale za chvíli je „naučíme“ konverzovat sedmi jazyky včetně čínštiny,“  představuje sochu v životní velikosti její autor Jiří Halouzka a předává jí slovo.

 

Atypický průvodce se rozhovoří o úvodní scenérii a zároveň o jednom ze zmiňovaných rekordů. Tím je největší český obraz v podobě dřevořezby, který autor vyřezal v průběhu tří let, a který je vlastně pohledem z Karlovy Studánky na horu Praděd před více než sto lety.

 

„Obraz Pradědova říše původně stál v kamenné rozhledně na kopci Pradědu,“ doplňuje pan Halouzka. „Všechno to v 60. letech minulého století shořelo, tak jsem obraz podle dobových fotografií vyřezal znovu. Je ze čtyřiadvaceti lipových kmenů, měří 5,5 m x 2,2 m a znázorňuje horského ducha Praděda uprostřed jeho říše, oblečeného do pestrobarevného roucha. Vpravo vidíme objevení léčivých pramenů v Karlově Studánce…“

 

Nádherné výplody autorovy obšírné fantazie nejsou jen pod střechami dvou užitných objektů, ale také rozsázeny po celé ploše této podhorské galerie. Procházíte kolem kolotoče s dřevěnými oslíky, dostanete nápad zašveholit ať žije carousel, a pozorujete stádo daňků za plotem. „Jako živí,“ říkáte si, když v tom se zvířata rozeběhnou… „Je jich asi šedesát. Jsou plaší, ale v zimě přicházejí blíž, až k návštěvníkům, láká je potrava,“ představuje tyto především dětmi oceňované nezbedy galerie pan Halouzka. Míjíme příjemná posezení pro poutníky (do jednoho z nich lze projít obrovským dřevěným grizzlym s otevřenou tlamou a ukrutně velkými zuby a drápy), ve větru se klátí houpačky, skluzavka nabízí svůj hřbet, kousek dál odpočívají nehnutě kolotoče s lamami a medvídky. Zkrátka a dobře, nalézáte tady ticho, skoro odevšad je vidět věž kostelíčka…

 

KOSTEL, V NĚMŽ OPRAVDU LÉTAJÍ ANDĚLÉ

 

„Získal jsem jej před dvěma lety a letos o Vánocích v něm chci uspořádat adventní koncert,“ ukazuje majitel galerie na zpustlou církevní budovu, která byla dříve odsouzena k totálnímu zchátrání. Dnes s ní má Jiří Halouzka velkolepé plány. Lustr, který pro „svůj“ kostel právě vyřezává, bude aspirovat na zapsání do Guinessovy knihy rekordů. „Je z jednoho kusu dřeva, 1,60 m v průměru, 2,20 m vysoký. Špalek vážil 2 tuny, když jsem na něm začal tvořit. Ze dřeva, které jsem z něj odebral, vznikne šestka mnichů. Ti budou stát v kostele pod lustrem a v ruce budou třímat svíčky. A ve výšce deseti metrů bude v kostele zavěšeno pět andělů z topolového dřeva a v životní velikosti. Díky proudění vzduchu se budou pomalu pohybovat, takže to bude vypadat, jako by plachtili,“ plánuje pan Halouzka, který v Jiříkově žije již třiadvacet let. „Chtěl jsem si někde v okolí najít chatičku na práci. Pak jsem našel tohle, byla to ruina, ale líbila se mi. A nastěhoval jsem se sem nastálo. Pocházím z Horky nad Moravou u Olomouce, jsem třetí pracant generace řezbářů. A vychovávám čtvrtou…“

 

PRADĚDOVA GALERIE S HOSPŮDKOU VONÍCÍ DŘEVEM

 

Z výšky 10,4 metru, lehce opřen o zeď galerie, na vás pohlíží patron Jeseníků, vládce jesenických hor Praděd. Po této zhruba tak 18 tun vážící dominantě, která byla vytvořena v roce 2005, je to tady vlastně pojmenováno. „Oblast, jejíž součástí je i Jiříkov, je vstupní branou Jeseníků. Když stojíte před touto sochou, stojíte vlastně přímo naproti kopci Praděd. Takže tato plastika v podstatě vítá návštěvníky Jeseníků,“ vysvětluje pan Halouzka a vypráví o tom, že v galerii s miniaturní hospůdkou, kde se i dobře vaří, před dvěma lety s gustem vzniklo muzeum malých betlémů, že je zde výstava obrazů Pavla Šlechty z Rýmařova, že si zde návštěvníci mohou prohlédnout 36 metrů dlouhatánský vyřezávaný obraz „Vyznání mé rodné (a obvykle úrodné?) zemi“, že na pozemku galerie jsou dvě dračí sluje a že tu bydlí dva draci… „Jeden z nich plive oheň, dvakrát do roka hraje v pohádce na nedalekém hradě Sovinci. V Jiříkově draci určitě kdysi v historii žili, draka má obec i v erbu. A tak tady chceme vytvořit odchovnu draků, kteří se tu budou líhnout z dračích vajec,“ vypráví o zdejším světě zhmotněných snů a představ duchovní otec mnoha soch, mezi nimiž se najde i plastika Ježíška. „Jen jsem zpracoval návrh vybraný asi z 30 tisíc dopisů, které s obrázky Ježíška posílala veřejnost po výzvách Ježíškovy pošty na Božím Daru. Do Čech patří Ježíšek a ne Santa Claus, proto jsem se do toho dal,“ hovoří o dalším ze svých projektů plodný autor, který se dřevem pracuje zhruba deset hodin denně za každého počasí, hlavně když má dost sil a nepociťuje únavu, láska k práci znamená chtít jí celičké odevzdat svůj talent. „Vidím špalek a svrbí mě dlaně,“ směje se král tohoto dřevěného revíru, který je návštěvníkům zpřístupněn po celý rok, denně od 9 do 18 hodin. „Kdo zavítá do našeho ztraceného koutu světa, žasne, nedutá a skoro překvapením nedýchá, diví se, co všechno tady na malé ploše najde. Kousek od nás je před obcí Paseka arboretum, v kapličce v Křížově se těší na hosty další galerie, nedaleko ve Stránském je chov koní, na kterých si můžete zajezdit do sytosti, a když jedete dál, nemůžete minout hrad Sovinec, pokračovat můžete k Rešovským vodopádům. Perfektní celodenní výlet!“ uzavírá Jiří Halouzka. I naše povídání o světě malebné fantazie se uzavírá. Všudypřítomná vůně dřeva však zůstává…

 

(zaznamenala Lenka Gulašiová, znalkyně oboru znamenité kousky se dřevem) 

 

 

 



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter